گروه آموزشی ادبیات فارسی متوسطه اول استان لرستان

هم اندیشی و تبادل تجربه در اشاعه آموزش ادبیات متوسطه اول

گروه آموزشی ادبیات فارسی متوسطه اول استان لرستان

هم اندیشی و تبادل تجربه در اشاعه آموزش ادبیات متوسطه اول

هم اندیشی و تبادل تجربه در اشاعه آموزش ادبیات متوسطه اول

برنامة عملیاتی دبیرخانة ادبیات فارسی دورة اوّل متوسطه - استان گیلان   سال تحصیلی 96-95     شماره برنامه:1

عنوان برنامه

همایش غنی سازی درس ادبیات فارسی در راستای بسط و گسترش تجارب و دستاوردها میان معلمان هم دوره، هم پایه و هم رشته.

 

ضرورت برنامه و مستندات

*ضرورت:

  •    نونگاشت بودن کتب درسی و ابهام در استفاده از روش های نوین تدریس
  •   وجود برخی اشکالات در کتب نونگاشت
  •   هم اندیشی و تبادل تجربه در اشاعة آموزش صحیح دروس
  •   بهبود کیفیت عملکرد و افزایش کارآیی نظام آموزشی در دروس ادبیات فارسی

*مستندات:راهکارهای 1-2، 2-6، 6-11، 3-17، 4-18سند تحول و راهبردهای کلان4 و 35 نقشه جامع علمی و 7-14سند برنامه درسی ملی

فعالیت

فعالیت شماره4: بسط و و گسترش تجارب و دستاوردها میان معلمان هم دوره، هم پایه و هم رشته

 

اهداف

 

کیفی

 

ü  استفاده از تجارب گروه های آموزشیاستان ها.

ü  دانش افزایی و ارتقای علمی سرگروه ها از طریق نشست مشترک و هماهنگی در روش ها و فنون تدریس و ارزشیابی و ...  و انتقال این تجارب به استان ها

ü  بهره گیری از کارگاه های آموزشی و مقالات برتر ارسالی در مورد مهارت های نوشتن خلاق و راهکارهای آموزش صحیح املا در طول  همایش

کمی

شرکت سرگروه­های استانی رشتة ادبیات کل کشور و برگزیدگان 10 مقالة برتر در خصوص مهارت های نوشتن خلاق و راهکارهای آموزش صحیح املا به همراه نمایندگانی از دفتر تألیف کتب درسی و دفتر دورة اوّل متوسطه

پیشینة اجرا و توصیف وضع موجود

در سال گذشته دبیرخانة کشوری در استان گیلان موفق به برگزاری همایش کشوری شده که البته به صورت کارگاه و بدون ارائه مقالات بوده است.

تعریف عملیاتی برنامه(شرح اجرای برنامه)

*نشست و هم اندیشی مشترک سرگروه های ادبیات سراسر کشور و تعدادی از اعضای دفتر تألیف کتب درسی ادبیات و مسئولین دفتر دورة اول متوسطه، هم چنین تعدادی از ارائه دهندگان مقالات برتر تخصصی برای رفع چالش ها و ارائة راهکارهای نوین و خلاق در تدریس و نویسندگی و انتقال تجارب ارزنده

گستره برنامه

مخاطبین: سرگروه های استانی درس ادبیات سراسرکشورجغرافیایی:سرگروه های استانی و دبیرخانة کشوری درس ادبیات فارسی

و 10 نفر از برگزیدگان فراخوان مقالات برای ارائه مقاله

 

 

 

تقویم اجرایی برنامه

مهر: ارسال برنامه عملیاتی و انتخاب تیم عملیاتی

فروردین:جمع آوری و بررسی دست آوردهای همایش

آبان:ارسال شیوه نامه و محتوای کارگاه ها از طریق فضای مجازی

اردیبهشت:جمع بندی و تحلیل

آذر:فراهم نمودن تمهیدات همایش

خرداد:قرار دادن مقالات برگزیده و نتایج همایش در سایت

دی:فراهم نمودن تمهیدات همایش

تیر:

بهمن: بررسی مقالات و انتخاب مقالات برتر

مرداد:

اسفند: ارسال دعوتنامه به شرکت کنندگان و برگزاری همایش و کارگاه و ارائه مقالات

شهریور:

 

ارزشیابی

ارزشیاب:سرگروه های ادبیات استان ها و دبیرخانة کشوری و دفتر دورة اول

ابزار و شیوة ارزشیابی:تکمیل فرم های نظر سنجی و فرم های فنی و تخصصی داوری مقالات

شاخص هایارزیابی:درصد

منابع و اعتبارات

 

اعتبار مورد نیاز:برگزاری همایش و هزینه های جانبی آن و پرداخت هدایا به 10 مقالة برتر و ... جمعاً به مبلغ 150000000 ریال

 

منابع تأمین اعتبار:از محل اعتبارات  دبیرخانة کشوری کیفیت بخشی به فرآیند آموزش درس ادبیات فارسی

 

   برنامة عملیاتی دبیرخانة ادبیات فارسی دورة اوّل متوسطه - استان گیلان   سال تحصیلی 96-95     شماره برنامه:2

عنوان برنامه

فراخوان مقاله با عنوان «تقویت مهارت های نوشتن خلاق و آموزش صحیح املا »

 

ضرورت برنامه و مستندات

ضرورت: آموزش صحیح نویسندگی و  همچنین راهکارهای مناسب برای آموزش درست املا از نیازهای بسیار ضروری نظام آموزشی کشور است و مدارس موثرترین و کارآمدترین حوزه تاثیر گذار در این امر هستند.دست یابی به این مهم نه تنها وظیفۀ معلمین ادبیات فارسی است بلکه مشارکت معلمین سایر دروس را نیز می طلبد. نظام آموزشی با یادگیری روش های نوین در مهارت های نوشتن خلاق و آموزش املا به روش مناسب، علاوه بر حفظ اصالت رسم الخط درست فارسی، به هدف شهروند موفق نزدیک تر خواهد شد.

مستندات: اجرای بند 5-2 ، 5-3  ، 6-11، 7-11 ،3-17 سند تحوّل، همچنین راهکارهای 7-1 ، 1-2 ، 2-6 ، 5-8 ، 27-14 برنامه درسی ملی.

فعالیت

فعالیت شماره 4: بسط و گسترش  تجارب و دست آوردهای نوین آموزشی میان معلمان هم پایه و هم رشتهو اشاعة آن ها

 

اهداف

 

 

 

کیفی

 

  • ·         شناسایی وضعیت موجود درآموزش نویسندگی
  • ·         شناسایی راهکارهای ترویج نوشتن در سایر حوزه های یادگیری
  • ·         آموزش صحیح املا به هدف فرهنگ سازی برای حفظ رسم الخط و اصالت خط و زبان فارسی
  • ·         معرفی راهکارهای نوین آموزش نوشتن خلاق
  • ·         شناسایی موانع توسعه نوشتن در ایران

کمی

شرکت حداقل 30% از دبیران ادبیات سراسر کشور که در ارائه مقالات و نیز شرکت سرگروه های استانی سراسر کشور در کنار نمایندگانی از دفتر تألیف و دفتر دورة اول متوسطه

پیشینة اجرا و توصیف وضع موجود

پیشینة اجرا: اولین همایش انشا در 10 اردیبهشت 1393در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار گردید ولی در خصوص املا، پیشینه ای وجود ندارد.به ویژه نشست این فراخوان و ارائة مقالات برتر، همزمان با همایش سرگروه های استانی (برنامة عملیاتی اول دبیرخانه) برگزار خواهد شد.

تعریف عملیاتی برنامه(شرح اجرای برنامه)

نخست با جلب مشارکت مؤسسات و مراکز آموزشی و علمی و فرهنگی کوشش خواهد شد تا ضمن استفاده از امکانات دستگاههای ذیربط این فراخوان با کیفیتی مناسبو به صورت همزمان با همایش هم اندیشی سرگروه های استانی برگزار گردد و سپس با انتخاب افراد ورزیده به عنوان کمیتۀ اجرایی همایش و تقسیم وظایف امور مربوطه ساماندهی خواهد شد.

گسترة برنامه

این فراخوان در سطح کشورو برای دبیران ادبیات فارسی دورة اول و دوم متوسطه و با همکاری گروه­های آموزشی  برگزار می گردد.

 

 

 

تقویم اجرایی برنامه

مهر: تشکیل کمیته اجرایی فراخوان مقالات و مشخص نمودن محورهای آن و تدوین تقویم اجرایی

فروردین: قرار دادن مقالات برتر در سایت

آبان: اطلاع رسانی جهت شرکت در فراخوان مقالات

اردیبهشت: ارزیابی و جمع بندی نتایج همایش

آذر: اطلاع رسانی جهت شرکت در فراخوان مقالات

خرداد: ارسال گزارش به دفتر دورة اول متوسطه

دی:دریافت و بررسی مقالات در سطح استان ها

تیر:

بهمن:  ارسال مقالات تا شانزدهم بهمن به دبیرخانه کشوری

مرداد:

اسفند: اجرای همایش و ارائة مقالات در نیمه دوم اسفند

شهریور:

ارزشیابی

ارزشیاب: دبیرخانة کیفیت بخشی به فرآیند آموزش ادبیات فارسی در استان گیلان

ابزار و شیوه ارزشیابی: فرم داوری مقالات فرم نظر سنجی از شرکت کنندگان نظر سنجی اینترنتی و ...

شاخص های ارزیابی : توسط کمیتة برنامه ریزی همایش تعیین خواهد شد.

منابع و اعتبارات

 

هزینة اجرای یک همایش به صورت مشترک با همایش دبیرخانة کشوری با سرگروه های استانی سراسر کشور و هزینه های داوری و و اجرایی فراخوان و اهدای هدایا به 10مقالة برتر و...جمعاً به مبلغ 70000000 ریال

منابع تأمین اعتبار:از محل اعتباراتدبیرخانة کشوری کیفیت بخشی به فرآیند آموزش درس ادبیات فارسی

 

   برنامة عملیاتی دبیرخانة ادبیات فارسی دورة اوّل متوسطه - استان گیلان   سال تحصیلی 96-95     شماره برنامه:3

عنوان برنامه

طرّاحی، تدوین و تولید (دروس آزاد کتب فارسی)

 

ضرورت برنامه و مستندات

*ضرورت: با توجّه به فصل ادبیات بومی در کتب فارسی و وجود 2 درس آزاد در کتب سه پایهو به منظور آشنایی استان­های کشور از چگونگی تولید محتوای بومی در هر استان فراخوان جشنوارة دروس آزاد و جمع آوری و اشاعة محتواهای تولید شدة بومی از طریق سایت دبیرخانه کشوری ضروری به نظر می رسد.

*مستندات:راهکار 5-2 و 5-5 و 1-6 سند تحول و سیاست های 5-14 و 3-23 سند برنامه درس ملی و راهبرد 37 نقشه جامع علمی

فعالیت

فعالیت شماره 3: طراحی و تدوین واحدهای یادگیری در جهت آمادگی به منظور تمرکز زدایی تدوین برنامة درس ملّی

 

اهداف

 

کیفی

 

آشنایی با فرهنگ و ادبیات بومی استان ها و ارائة نمونه هایی از دروس آزاد و مشارکت معلمان و دانش آموزان و هم چنین سرگروه های استانی و شهرستانی و مناطق در طرّاحی دروس آزاد که 1 فصل و 2 درس از کتب فارسی را شامل می شوند و تشکیل یک بانک دروس آزاد و اشاعة آن در سراسر کشور از طریق فضای مجازی از اهداف این برنامه است.

کمی

شرکت بیش از 60 درصد معلمان و دانش آموزان در تهیة 2 نمونه درس آزاد از هر استان و در نتیجه تشکیل یک بانک دروس آزاد که محتوای آن  ادبیات بومی و هدف آن اشاعة فرهنگ ایرانی-اسلامی است.

پیشینة اجرا و توصیف وضع موجود

 این کار فقط در سطح مدارس صورت گرفته و تاکنون در این زمینه پیشینه ای در استان ها و دبیرخانةکیفیت بخشی وجود ندارد.

تعریف عملیاتی برنامه(شرح اجرای برنامه)

هدفاین برنامه این است که هر استان در قالب دروس آزاد با ادبیات بومی و نیز آداب و رسوم و فرهنگ و ادب دیگر استان ها  آشنا نموده و هم چنین دست ورزی در ارائة یک نمونه درس آزاد صورت پذیرد تا دانش آموزان و معلمان در تدوین دروس آزاد کتاب فارسی مهارت بیشتری یابند.

گستره برنامه

مخاطبین:بیش از 60 درصد دبیران و دانش آموزان مدارس کشور   جغرافیایی:دبیران ادبیات، دانش آموزان، سرگروه های استانی، شهرستان ها

                                                                                                و مناطق،چه در طراحی و تولید و چه در استفادة از تولیدات دیگر استان ها

 

 

 

تقویم اجرایی برنامه

مهر: ارسال برنامه و فراخوان دبیرخانة کشوری از استان ها

فروردین:جمع آوری و بررسی آثار ارسالی به دبیرخانه

آبان: فراخوان استان ها از مناطق و شهرستان ها جهت تهیه و تدوین 2 نمونه درس آزاد در سطح مدارس

اردیبهشت:جمع آوری و بررسی آثار ارسالی به دبیرخانه

آذر: ارسال از سطح مدارس به گروه های آموزشی مناطق و شهرستان ها

خرداد:قرار دادن تمامی آثار ارسالی در سایت دبیرخانه

دی:بررسی و انتخاب و ارسال 2 نمونه از دروس طراحی شده از مناطق و شهرستان ها به استان

تیر:

بهمن: بررسی دروس آزاد ارسالی مناطق و شهرستان ها در سطح استان

مرداد:

اسفند: ارسال 2 نمونه از هر استان به دبیرخانة کشوری

شهریور:

 

ارزشیابی

ارزشیاب:سرگروه های ادبیات استانی و شهرستان ها و مناطق

ابزار و شیوة ارزشیابی:انتخاب کارگروهی در استان ها و بررسی کیفیت آثار با در نظر گرفتن ساختار و اهداف کتب ادبیات و رعایت ملاک ها

شاخص هایارزیابی: درصدی با توجه به میزان رعایت ملاک های فنی و محتوایی و توجه به آداب و سنن و فرهنگ بومی

منابع و اعتبارات

 

اعتبار مورد نیاز:بررسی آثار و پرداخت هدایا به سه اثر منتخبدر راستای تقویت و توسعة ادبیات بومی و هزینه های جانبی بررسی های انجام شده و ... جمعاً به مبلغ 20000000 ریال

 

منابع تأمین اعتبار:از محل اعتبارات  دبیرخانة کشوری کیفیت بخشی به فرآیند آموزش درس ادبیات فارسی

 

   برنامة عملیاتی دبیرخانة ادبیات فارسی دورة اوّل متوسطه - استان گیلان   سال تحصیلی 96-95     شماره برنامه:4

عنوان برنامه

برگزاری آزمون برخط

 

ضرورت برنامه و مستندات

ضرورت: با توجه به نونگاشت بودن کتب ادبیات فارسی، برگزاری آزمونی که به همکاران  در تدریس بهتر این کتاب اثر بخش باشد ضروری به نظر می رسد.

مستندات:راهکار  (7،1،2) ، (6-11) ، (3-18)  سند تحول بنیادین ، و (7-14) ،(5-14) سند برنامة درسی ملی

فعالیت

فعالیت شماره 5: برنامه ریزی و تمهید مقدمات در راستای غنی سازی برنامه درسی ادبیات

 

اهداف

 

کیفی

 

ü افزایش دا­­­­­­­­­­­­­­­نش و توا­­­­ن علمی معلمان

ü ارتقای سطح کیفی تدریس کتب ادبیات

ü شناسایی و معرفی کتب علمی و مفید در راستای بهینه سازی فرآیند یاددهی-یادگیری

کمی

شرکت بیش از 60 درصد دبیران ادبیات سراسر کشور

پیشینة اجرا و توصیف وضع موجود

در پنج سال اخیر آزمون برخطی در رشته تخصصی ادبیات اجرا نشده است.

 

تعریف عملیاتی برنامه(شرح اجرای برنامه)

پس از اعلام برنامه ومعرّفی منابع آزمون، دبیرخانةکیفیّت بخشی ادبیّات، سؤالات را طراحی کرده ودر زمان تعیین شده در سایت قرار می­دهد و دبیران ادبیّات به صورت آ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­نلاین در آزمون شرکت می کنند وپس از ارزیابی، افرادی که حا­ئز نمرۀ برتر شده­­­­­­­­­  ا­­­­ند تشویق خواهند شد و افرادی که موفق به کسب 70 درصد نمره گردند از گواهی دوره بهره مند می شوند.

گستره برنامه

مخاطبین:تمامی دبیران ادبیات فارسی دورة اول متوسطهجغرافیایی: دبیران ادبیات دورة اول متوسطهسراسر کشور

 

 

 

تقویم اجرایی برنامه

مهر: جلسۀ هم اندیشی اعضای دبیرخانه و ارسال بخشنامه و معرّفی منابع

فروردین: بررسی نتایج و تمهید مقدمات برای بهره­مندی از گواهی دوره

آبان:ثبت نام از متقا ضیان شرکت در آزمون در سطح استان ها

اردیبهشت:تمهید مقدمات برای بهره­مندی از گواهی دوره

آذر: ارسال مشخصات افراد متقاضی شرکت در آزمون به دبیرخانه

خرداد:

دی: طراحی سؤالات آزمون و تمهید مقدمات آزمون برخط

تیر:

بهمن: برگزاری آزمون

مرداد:

اسفند: جمع بندی و اعلام نتایج

شهریور:

 

ارزشیابی

ارزشیاب: دبیرخانة کشوری ادبیات فارسی و دایرة ضمن خدمت اداره کل و دفتر دورة اول متوسطه

ابزار و شیوة ارزشیابی: نرم افزار برگزاری آزمون های برخط

شاخص هایارزیابی:سؤالات آزمون با توجه به منابع معرفی شده و تعداد شرکت کنندگان در ازمون برخط

منابع و اعتبارات

 

اعتبار مورد نیاز:هزینه های طراحی سؤالات و اهدای جوایزی به 10 نفر برتر و هزینه های جانبی برگزاری آزمون جمعا به مبلغ 30000000 ریال

 

منابع تأمین اعتبار:از محل اعتبارات  دبیرخانة کشوری کیفیت بخشی به فرآیند آموزش درس ادبیات فارسی

  • گروه آموزشی ادبیات متوسطه اول استان لرستان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی