گروه آموزشی ادبیات فارسی متوسطه اول استان لرستان

هم اندیشی و تبادل تجربه در اشاعه آموزش ادبیات متوسطه اول

گروه آموزشی ادبیات فارسی متوسطه اول استان لرستان

هم اندیشی و تبادل تجربه در اشاعه آموزش ادبیات متوسطه اول

هم اندیشی و تبادل تجربه در اشاعه آموزش ادبیات متوسطه اول

۱۳ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

۰۹
آذر
  • گروه آموزشی ادبیات متوسطه اول استان لرستان
۰۹
آذر
  • گروه آموزشی ادبیات متوسطه اول استان لرستان
۰۹
آذر
  • گروه آموزشی ادبیات متوسطه اول استان لرستان
۰۹
آذر
  • گروه آموزشی ادبیات متوسطه اول استان لرستان
۰۸
آذر

  • گروه آموزشی ادبیات متوسطه اول استان لرستان
۰۸
آذر

نگارش

اصول نشانه_گذاری در زبان پارسی

منظور از نشانه گذاری به کاربردن علامت ها و نشانه هایی است که برای درست فهمیده شدن جملات در نوشته به کار برده می شود.

۱. ویرگول (،)

ویرگول نشانه مکثی کوتاه است. موارد استفاده:

الف: در بین عبارت های غیر مستقل که باهم در حکم یک جمله کامل می باشد:

آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است.

ب: برای توضیح در مورد یک کلمه:

فردوسی، حماسه سرای بزرگ ایران، در سال ۳۲۹ هجری قمری به دنیا آمد.

ج: در موردی که چند کلمه دارای اسناد واحدی باشد:

علی، حسن، و احمد پسران او بودند.

د: در آدرس دادن:

تهران، شهریار، میدان امام.

۲. نقطه ویرگول (؛)

الف: برای جدا کردن جمله ها و عبارت های متعدد یک کلام طولانی که به ظاهر مستقل اما در معنی به یکدیگر وابسته و مربوط می باشند:

فریب دشمن مخور و غرور مداح مخر؛ که این، دام زرق نهاده است.

ب: در جمله های توضیحی، پیش از کلماتی چون اما، زیرا، چرا که، یعنی، به عبارت دیگر، برای مثال و مانند آنها؛ به شرط آنکه جمله پیش از آن طولانی باشد.

مال و جاه هیچگاه نمی توانند آرامش بخش روان انسان باشند؛ چرا که تنها با یاد خدا دل ها آرامش می یابند.

۳. نقطه (.)

الف: در پایان جمله های کامل خبری:

عین القضاه، عارف بزرگ ایران، در سال ۵۲۵ شهید شد.

ب: بعد از حروف اختصاری:

سال ۳۲۲ ق.م.

ج: بعد از شماره ردیف:

۱. رضایت ۲. هدف

۴. دو نقطه (:)

الف: پی از نقل و قول مستقیم:

فرزاد گفت: "دیگر هیچوقت به آن خانه برنمی گردم."

ب: پیش از بیان تفصیل مطلبی که قبلا خلاثه ای از آن گفته شده است:

آن سال برا من سال خوبی بود: در آزمون سراسری دانشگاه ها پذیرفته شده بودم.

ج: بعد از واژه ای که معنی اش در برابرش نوشته شده باشد:

صیف: تابستان

د: بعد از حروف ابجد برای استفاده از ترتیب:

الف: مورد یک

ب: مورد دو

۵. گیومه (" ")

ابن نشانه برای آغاز و پایان سخن کسی غیر از نویسنده است؛ یا برای مشخص تر کردن و برجسته نشان دادن کلمه یا اصطلاحی خاص به کار می رود.

۶. نشانه سوال (؟)

الف: برای نشان دادن پرسش.

به چه می اندیشی؟

ب: برای نشان داد تردید و ابهام، در داخل پرانتز به کار می رود:

طبق آمار غیر رسمی، جمعیت تهران از مرز ده میلیون نفر (؟) گذشته است.

۷. نشان تعجب (!)

در پایان جمله هایی می آید که بیان کننده یکی از حالات خاص و شدید عاطفی یا نفسانی است؛ از قبیل: "تعجب"، "تهدید"، "حسرت"، "آرزو" و...

چه عجب! عجب آدم ریاکاری!

وای بر من!

آهسته!

۸. خط فاصله (-)

الف: برای جدا کردن عبارت های توضیحی.

فردوسی -حماسه سرای بزرگ ایران- در سال ۳۲۹ ه.ق. به دنیا آمد.

ب: برای نشان مکالمه:

- الو!

- بله، بفرمایید!

- سلام

ج: به جای حرف اضافه تا و به بین تاریخ ها، اعداد و کلمات:

دهه ۱۳۵۰ - ۱۳۴۰

قطار تهران-مشهد

۹. سه نقطه (...)

برای نشان دادن کلمات و یا عبارات جمله های محذوف  و یا افتادگی ها به کار می رود.

...به این دلیل بود که از ادامه این شیوه صرف نظر کردم.

میازار موری که...

۱۰. ستاره (*)

از این نشانه برای: ارجاع دادن به زیرنویس استفاده می شود.

۱۱. پرانتز یا دو هلال ( )

الف: به معنی "یا"و "یعنی" به کار می رود و یا برای توضیح بیشتر کلام:

شاهکار نظامی گنجوی (خسرو وشیرین) را باید به دقت خواند.

ب: وقتی که نویسنده بخواهد آگاهیهای بیشتر (اطلاعات تکمیلی) به خواننده عرضه کند.

ابوالفضل  بیهقی (۳۸۵-۴۷۰ ه.ق) استاد کم نظیر نثر می باشد.

۱۲. قلاب [  ]

برای  تصحیح متون کهن، الحاق احتمالی که از نسخه بدل ها و از سوی مصحح اضافه می شود در بین قلاب قرار می گیرد:

و این [راه مسلمانی] راه خدای توست.

  • گروه آموزشی ادبیات متوسطه اول استان لرستان
۰۸
آذر

  • گروه آموزشی ادبیات متوسطه اول استان لرستان
۰۸
آذر

  • گروه آموزشی ادبیات متوسطه اول استان لرستان
۰۸
آذر

برنامه عملیاتی سالانه گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی متوسطه اول استان لرستان 95-96

ردیف

محور ها

عناوین فعالیت

زمان اجرا

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

طراحی آموزشی

ارائه برنامه عملیاتی سالانه

مهر ماه

ساخت ، طراحی و به روز کردن وبلاگ ادبیات فارسی

مهر ماه

برگزاری گردهمایی سر گرو های آموزشی متوسطه اول  استان جهت هم اندیشی و تبادل تجربه

آبان ماه

ایجاد و یا توسعه بانک سوالات مفهومی و استاندارد

آذر

توجه به کار پژوهش با تشکیل کلاس کارگاهی درس پژوهی

آذر

تهیه بانک اطلاعاطی دبیران ادبیات فارسی متوسطه اول

دی

فراخوان مقاله

دی

 

 

2

 

 

خلاقیت و نوآوری

 

اجرای همایش و ارایه مقالات

اسفند

معرفی سایت های مرتبط با درس ادبیات فارسی متوسطه اول

در طول سال

اجرای جشنواره شعر و نثر و ارسال آن به دبیر خانه

دی

برگزاری مسابقه مشاعره بین دانش آموزان پایه سوم

فروردین

مسابقه نوشتن داستان کوتاه با موضوع مسایل اجتماعی

فروردین

 

 

3

 

 

 

نقد و بررسی محتوی

آموزشی

نقدو بررسی سؤالات امتحانی خردادماه سال 1395

آبان ماه

نظارت بر چگونگی ارزش یابی مستمر و رویکرد ورودی هر درس

در طول سال

نیازسنجی و شناسایی مشکلات آموزشی و درسی

در طول سال

سنجش وارزیابی سؤالات امتحانی نوبت های اول و دوم

بهمن ماه و خرداد

 

 

4

 

 

بهبود شیوه های

ارزشیابی

بازدید از گروه ها و مدارس سطح استان

در طول سال

بررسی نتایج امتحانات نوبت اول ودوم و ارزیابی سؤالات

خرداد ماه

برگزاری مسابقه طراحی سؤالات امتحانی به تفکیک درس

آذر ماه

ارزیابی از عملکرد گروه آموزشی  شهرستانها

در طول سال

گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی متوسطه اول استان لرستان

  • گروه آموزشی ادبیات متوسطه اول استان لرستان
۰۸
آذر

ساختمان واژه های مشتق/مرکب/مشتق مرکب

1-اسم ساده :اسمی که فقط ازیک جزء معنادارساخته شده باشد:گوسفند ، اسفندیار ، خانه ،فرهنگ .

2-اسم غیرساده :اسمی که بیش ازیک جزءمعنا داردارد ومی توانیم آن هارابه دویا چندبخش تقسیم کنیم:کتاب خانه  ، قلم تراش ، کارکرد .

اسم غیر ساده نیز به سه نوع تقسم می شود : 1-اسم مشتق 2- اسم مرکّب 3- اسم مشتق مرکّب

1-اسم مشتق :اسمی که درساختمان آن یک جزءمعنادار ویک جزء معناساز(معنی را عوض کند)وجودداشته باشد

در کلمات مشتق اگر جزء بی معنی قبل از جزء معنی دار باشد ، پیشوند و اگر بعد از آن باشد پسوند نامیده می شود . در زیر به مهم ترین پیشوند ها و پسوند ها ی مشتق ساز اشاره می شود .

  • گروه آموزشی ادبیات متوسطه اول استان لرستان